Biały dym z rury wydechowej
Biały dym z rury wydechowej

Spaliny samochodowe wydobywające się z układu wydechowego są bezbarwne. Sytuacja, w której dym zaczyna mieć wyraźny kolor, to znak, że pojazd nie pracuje tak, jak powinien. Spaliny mogą przybierać różne barwy w zależności od zaistniałej usterki. W artykule wyjaśniamy, o czym świadczy biały dym z rury wydechowej.

Co oznacza biały dym z rury wydechowej?

Biały dym wydobywający się z rury wydechowej nie zawsze musi oznaczać problem z samochodem. Często bywa mylony z parą wodną, szczególnie w sezonie zimowym, kiedy powietrze jest chłodniejsze. Podczas uruchamiania samochodu po dłuższym postoju zebrana w rurze wilgoć zaczyna się szybko ocieplać i przekształcać w parę wodną. W ten sposób pojazd pozbywa się cieczy nagromadzonej w układzie wydechowym w czasie postoju. Biały dym z rury wydechowej to zjawisko szczególnie powszechne w samochodach z instalacją gazową LPG. Sytuacja staje się niepokojąca, jeśli biały dym ma nieprzyjemny zapach. Oznacza to, że samochód nie pracuje prawidłowo i mogło dojść do usterki w jednym z układów.

Biały dym
Biały dym

Biały dym z rury wydechowej – możliwe awarie

Dym o białym kolorze to często efekt przedostania się płynu chłodzącego do komory spalania silnika. Nie zawsze musi to oznaczać poważne problemy z układem. Jeśli po dokładnych oględzinach okazuje się, że wszystkie przewody są szczelne, a i w samej chłodnicy nie ma żadnych wycieków, warto sprawdzić ilość płynu w samej instalacji. Biały śmierdzący dym z rury wydechowej może wynikać z ubytków substancji w układzie, a problem powinien zniknąć po jej uzupełnieniu.

Kiedy auto w dalszym ciągu emituje jasną parę, która staje się coraz gęstsza, a dodatkowo cieczy w chłodnicy szybko ubywa, może to sugerować problemy z głowicą silnika. Nieszczelność tej części powoduje samoczynne przelewanie się płynu chłodzącego do komór spalania. Często sama wymiana uszczelki głowicy jest w stanie załatwić problem z dymem. Niestety czasami zdarza się, że to nie wystarcza i trzeba przeprowadzić generalny remont silnika. Wymaga to wymiany całego napęd rozrządu i szpilek, a także wykonania tzw. planowania głowicy, czyli wyrównania powierzchni styku głowicy silnika i jego boku. To skomplikowana procedura, którą lepiej pozostawić w rękach doświadczonego mechanika.

Co robić, gdy pojawił się dym?

Biały dym z rury wydechowej często nie jest powodem do obaw. Jeśli zaobserwowałeś, że z Twojego pojazdu zaczęły wydobywać się jasne spaliny, nie wpadaj w panikę. Zweryfikuj, czy to na pewno dym, a nie para wodna, a następnie dokonaj wstępnego przeglądu swojego samochodu, zaczynając od chłodnicy. Jeśli nie masz pewności, co jest nie tak, lub nie potrafisz tego sprawdzić samodzielnie, udaj się do mechanika. Powód pojawienia się dymu może okazać się trywialny, ale ty będziesz mieć stuprocentową pewność i czyste sumienie. Jeśli poza białymi spalinami w Twoim samochodzie nie pojawiły się żadne inne objawy świadczące o ewentualnej awarii, możesz śmiało udać się do zakładu swoim pojazdem bez konieczności zamawiania lawety.

W asortymencie nocar.pl znajdziesz części zamienne do wielu modeli samochodów oraz chemię samochodową, która pomoże w utrzymaniu Twojego auta w dobrym stanie.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here