Dieta low carb – na czym polega?

Kiedy mowa o diecie, myśli się o nudnych i niesmacznych posiłkach, a przecież tak nie musi być. Dieta low carb, czyli dieta niskowęglowodanowa może być smaczna, jeśli tylko się wie, co można jeść. Dieta low carb to żywienie, które w ostatnich czasach stało się bardzo popularne nie tylko wśród osób chcących zrzucić zbędne kilogramy, ale także wśród osób cierpiących na pewne jednostki chorobowe. Koniecznie przeczytaj, na czym polega dieta niskowęglowodanowa?

Na czym polega dieta low carb?

Dietę low carb możemy podzielić na trzy rodzaje:

  • dieta średniowędlowodanowa, w której dostarcza się organizmowi 130 do 225 g cukrów dziennie;
  • dieta niskowęglowodanowa gdzie cukry dostarczają 10 do 26 % energii, natomiast podaż węglowodanów nie przekracza 130 g;
  • dieta bardzo niskowęglowodanowa, inaczej zwana dietą ketogeniczną – na dobę dostarczająca nie więcej niż 50 g węglowodanów.

Posiłki w diecie niskowęglowodanowej

Według wielu źródeł powodem tycia jest zbyt duża ilość węglowodanów, zatem rezygnacja z nich to sposób na osiągnięcie efektu szczupłej sylwetki. Menu w diecie może być ciekawe, ale jak w każdej diecie wymaga zaangażowania. Żywienie niskowęglowodanowe nie wyklucza całkowicie węglowodanów, niemniej jednak należy pamiętać, że występują także w:

  • chlebie;
  • makaronie;
  • kaszach;
  • płatkach;
  • nabiale;
  • słodyczach;
  • nasionach roślin strączkowych;
  • owocach.

Sposób odżywiania w diecie low carb promuje produkty zdrowe, na przykład mięsa od rolnika, sery i ogólnie nabiał od niewielkich mleczarni. Chodzi o to, że w tych produktach zawartość tłuszczu jest wyższa niż w ogólnie dostępnych produktach w sklepach sieciowych.

Co jeść w diecie low carb?

Dieta o niskiej zawartości węglowodanów pozwala na jedzenie w ograniczonej ilości produktów o niskiej zawartości węglowodanów, a dokładnie dopuszcza węglowodany złożone. Białka można jeść wszystkie, zarówno zwierzęce, jak i roślinne.

Białka, które warto stosować w diecie to czerwone mięso, ryby, drób, produkty mleczne (jaja, śmietana ser), warzywa liściaste, oraz owoce takie, jak limonki, pomidory, awokado czy cytryny.

Tłuszcze takie jak orzechy i nasiona, żółtka jaj, masło ekologiczne, olej kokosowy, olej z awokado, oliwę z oliwek.

Warzywa z niskim indeksem glikemicznym: buraki, bataty, ogórki kwaszone i kapusta kwaszona.

Do wypicia możemy stosować niesłodzone herbaty, kawa, wody mineralne niegazowane i niesłodzone.

Dietę low carb proponuje się osobom chorym na cukrzycę oraz tym z problemami krążeniowymi, natomiast nie powinni jej stosować chorzy na niewydolność wątroby lub nerek, kobietom w ciąży oraz kobietom karmiącym piersią. Przed rozpoczęciem diety warto skonsultować ją z lekarzem lub dietetykiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here